blog, آموزش

توصیه های طب سنتی در فصل گرما

توصیه های طب سنتی در فصل گرما

توصیه های طب سنتی در فصل گرما 🔆

توصیه های طب سنتی در فصل گرما
باتوجه به ورود به فصل گرم سال بهتر است از تدابیر طب سنتی برای زندگی سالم و بهتر بهره ببریم . مزاج فصل تابستان گرم و خشک است؛ در واقع ، گرما در این فصل بیش‌ترین حد خود را دارد و خشکی هوا هم بیشتر است. بهتر است با تغییر فصل بعضی از عادت های روزانه مان را تغییر دهیم تا تغییرات آب وهوایی اذیتمان نکند همچنین غذاهایی که در فصول مختلف می‌خوریم باید متفاوت باشند وگرنه بیمار خواهیم شد.  غذاهایی که طبع خنکی دارند، مصرف نمایید و سعیی کنید مصرف غذاهای پخته را کاهش دهید. حتی حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی و… نیز باید متفاوت باشد. با عطاری آنلاین همراه باشید تا چند ترفند مخصوص فصل گرما را مرور کنیم. توصیه های طب سنتی

در فصل تابستان از چه مواد غذایی نباید استفاده کنیم ؟

گرما

در فصل تابستان مصرف انواع ادویه و فلفل، زنجبیل، چربی ها و شیرینی ها ، نمک، موز، خرما ، کاکائو، انواع سس ها، سیر، خورشت فسنجان، گوشت شتر، دم نوش های گرم ( مانند نعنا ، بابونه ، اسطوخودوس و…) را کاهش داده و سعی کنید مصرف آشامیدنی های گرم و خشک به حداقل برسانید. روغن های دارای طبع بسیار گرم مانند روغن کنجد و روغن های حیوانی هم بهتر است در فصول سرد سال مصرف شود. در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک، بیشتر در معرض آسیب می‌باشند، زیرا به دلیل گرم و خشک بودن مزاج این افراد و همچنین فصل تابستان، احتمال خطر ابتلا به بیماری در این افراد بیشتر است؛ بنابراین در این فصل باید از تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و باعث خشکی می‌شوند، پرهیز کرد، در نتیجه باید از غذاهای پخته ساده بدون ادویه‌جات استفاده شود. توصیه های طب سنتی

گرم مزاج
چیپس
  • توجه به فرمایید که این افراد باید در مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلات مانند چیپس شور، آجیل شور و… در فصل تابستان با احتیاط عمل کنند. مثلاً در مصرف بادام یا فندق، از انواع خام آن زیاده روی نکنند. اکثر مغزها مزاج گرم و خشک دارند و همه افراد به ویژه کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.
  •  
مرغ سوخاری
  • درباره مواد غذایی سرخ شده بو داده شده نیز به دلیل مزاج گرمی که دارند در مصرف آنها باید دقت های لازم را به کار برد.
Sweets
  • در مورد شیرینی‌جات نیز به همین ترتیب است، چون پایه مزاج این مواد هم گرم است، بنابراین نباید در مصرف شیرینی‌ها، شکلات‌ها و حتی شیرینی‌جات طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس و… در فصل تابستان زیاده ‌روی کرد.
  •  
  • برخی گوشت ها به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد باید کمتر مصرف شوند. به ویژه گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که گرمای بسیار زیادی نسبت به گوشت گوسفند دارند .
  •  
  •  
توجه کنید ورزش مفرط و شدید در تابستان توصیه نمی‌شود؛ بهتر است ورزش در ساعاتی که هوا خنک‌تر است انجام شود.

مواد غذایی با طبع سرد را در تابستان باید میل کرد .

هندونه
  • هندوانه : این میوه تابستانی حاوی آب فراوان بوده و به گفته جانل فانک- متخصص تغذیه در ایالت بوستون- آب موجود در هندوانه، بدن را خنک کرده و آب بدن را تامین می کند و از کم آبی جلوگیری می نماید. به علاوه آب هندوانه موجب سیری می شود. فانک می گوید ” هندوانه یکی از میوه های تابستانی است که حاوی لیکوپن بوده و سلول های پوست را از صدمات اشعه آفتاب محافظت می کند .
  •  
  • ماست : ماست چکیده حاوی پروتئین است که قبل از مصرف، یک فنجان از آن را در یخچال نگه دارید تا خنک شود. کلری گلاسمن-رئیس موسسه Nutritions life می گوید “ماست چکیده یکی از خوراکی های مطلوب در فصل تابستان است که پروتئین آن موجب سیری می شود و می تواند از خوردن اسنک های شور و پر کالری جلوگیری نماید. او توصیه می کند که از ماست های کم چرب با پروتئین بالا مثل ماست یونانی بدون چربی استفاده کنید. پروتئین این ماست ها دو برابر ماست های معمولی کم چرب است. با افزودن یک دوز پروبیوتیک به ماست که نوعی باکتری مفید است، به هضم و عملکرد دستگاه گوارش کمک بسزایی می شود.
چایی سبز
  • چای سرد :مطمئنا یک لیوان چای سرد در روزهای گرم تابستان حس طراوت و شادابی و تازگی را ایجاد می کند .که اگر به طور منظم چای بنوشید، خطر ابتلا به آلزایمر و دیابت کاهش می یابد، سلامت دهان و دندان بهبود یافته و استخوان ها قوی تر می شوند. چای غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است. صرف نظر از نوع آن یعنی سبز، سیاه، سفید یا گیاهی بودن آن، با نوشیدن چای می توان قدرت فلاونوئیدها در بدن را افزایش داد و احساس تازگی و شادابی کرد. اگر می خواهید چای سرد را در یخچال نگه دارید، مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. اسید سیتریک و ویتامین ث موجود در آب لیمو یا نارنج می تواند به حفظ فلاونوئیدها کمک کند.
  •  
قهوه سرد
  •    قهوه سرد : شربت های تقویتی یخ، بهترین گزینه برای شروع یک صبح تابستانی است. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. زنانی که روزانه یک فنجان قهوه کافئین دار مصرف می کنند، حدود 10 درصد کمتر دچار سرطان پوست غیرملانوما می شوند. بنابراین با مصرف روزانه قهوه یا نوشیدن 6 فنجان می توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد. این نتیجه در مورد قهوه فاقد کافئین صدق نمی کند.

  •  
آب دوغ خیار
  • آب دوغ خیار : به عنوان یک غذای محبوب در فصل گرما، یکی از سالم‌ترین غذاها است که می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین کند. نعناع و ریحان موجود در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده هستند. ترخون آن معطر و اشتها آور است، خیار موجود در آن دارای ویتامین C است و عطش را فرو می‌نشاند. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند و سرشار از کلسیم و پروتئین هستند. کشمش و گردو در این غذا نیز سرشار از پتاسیم هستند. اگر فشار خون بالا یا طبع گرمی دارید، حتما از ماست کم چرب یا دوغ به جای ماست استفاده کنید.
  • عرقیات گیاهی با طبع سرد : عرق کاسنی ، بید و شاهتره را به نسبت مساوی مخلوط کنید و در یخچال گذاشته به جاي آب خوردن مصرف کنید. این کار، در درمان گرمازدگی در تابستان بسیار موثر است .
  • کاهو سکنجبین : در طب سنتی به عنوان داروی گرمازدگی نامیده شده است و موجب تعدیل حرارت و کاهش التهابات ناشی از گرما می شود .
    • مصرف سبزی ها با طبع سرد : مصرف روزانه سبزی های خنک مثل کاسنی، خرفه، گشنیز، رازیانه ، اسفناج و کاهو به کاهش گرمای بدن در فصل گرم سال کمک میکند.
  •  

با قطعی برق و گرمای بی سابقه در صورت گرما زدگی در فصل تابستان چکار کنیم ؟

◼ نوشیدنی های بسیار سرد را کنار بگذارید.

◼ هنگام عطش، در نوشیدن عجله نکنید و آب را بسیار آرام و جرعه جرعه بنوشید.

◼ بعد از مصرف یکی دو لیوان آب کمی صبر کنید و آب ننوشید زیرا عطش شما فروخواهد نشست.

◼ چند دقیقه در مکان خنک استراحت کنید تا تمایل شما به آب، آرام بگیرد و سپس آب بنوشید.

◼ در ماه های گرم سال افراد گرم مزاج، کمی آب خنک در صبح ناشتا بنوشند.

◼ برای رفع عطش از آب یا شربت های طبیعی استفاده کنید.

◼ دوش آب سرد بگیرید این کار در تقویت معده بسیار موثر است .

توصیه عطاری آنلاین به شما عزیزان مصرف شربت های تابستانه طبیعی که در سایت موجب می باشد. این شربت ها در تعادل طبع و رفع عطش شما در تابستان بسیار موثر هستند و شما میتوانید به صورت روزانه در بعد از ظهر های گرم  تابستان شربت های خنک عطاری آنلاین را میل کنید و لذت ببرید. توصیه های طب سنتی

شربت به لیمو
شربت به لیمو
68,000 تومان
شربت آلوئه ورا
شربت آلوئه ورا
89,000 تومان
زعفران
شربت زعفران
89,000 تومان
شربت گیاهی گل سرخ
شربت گیاهی گل سرخ
89,000 تومان
شربت نعنا
شربت نعنا
79,000 تومان
شربت بیدمشک
شربت بیدمشک
79,000 تومان
شربت سکنجبین
شربت سکنجبین
88,000 تومان
شربت بهار نارنج
شربت بهار نارنج
87,000 تومان

توصیه های طب سنتی در فصل گرما

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *