blog

مراقبتهای ضروری ناخن

ناخن

 

مراقبتهای ضروری ناخن ، ناخن از لایه های پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند. ناخن های سالم نرم اند و رنگ و شکل یکسان دارند. گاهی اوقات خطوط عمودی از پوست پایین ناخون تا نوک آن شکل می گیرد که معمولا این خطوط ضرری ندارند که در ادامه به مراقبت های ناخن می پردازیم:

ویژگی های ناخن سالم:

۱_ناخن وسرسفید آن باید هم اندازه باشد.
۲_رنگ ناخن باید صورتی مایل به سفید باشد.
۳_داشتن پوسته در اطراف ناخن
۴_پایه ناخن باید هلالی شکل باشد.

 

مراقبتهای ضروری ناخن

مراقبت های ضروری ناخن:

استراحت دادن به ناخن:

استفاده بیش از حد از لاک و ناخون های مصنوعی به مرور زمان باعث خشکی و زرد شدن ناخن می شود، وحتی ممکن است ضعیف شود. بهتر است سه روز پایان هفته به ناخن هایتان استراحت دهید.

پوشیدن دستکش هنگام ظرف شستن:

هنگام ظرف شستن با آب داغ و مایع ظرف شویی ، ناخن ها تضعیف می شوند، زیرا مواد شیمیایی موجود در مایع ظرف شویی به ناخن ها آسیب می زند. پس هنگام شستن ظرف از دستکش های لاستیکی یا جنس وینیل استفاده کنید تا سلامت ناخون ها فراهم شود.

مصرف غذاهای پروتئینی:

مصرف خوراکی هایی مثل مغز های آجیل، حبوبات ، ماهی و ویتامین ها و مکمل هایی نظیر؛ روغن ماهی ، ویتامین ای سلامت ناخن ها را تضمین می کند و  شفافیت و براق شدن ناخن را نیز بهتر می کند.

استفاده از ابزار های مراقبت ناخن:

برای استفاده از ابزار های ناخن بهتر است آن ها را ضدعفونی کرده و سپس مصرف کنید . برای ضد عفونی،  وسایل ها را با آب و صابون به خوبی بشورید و با حوله تمیز کنید.

داشتن سوهان ناخن:

بهترین راه برای انجام لبه های شکسته ناخن، استفاده از سوهان است. که باید سوهان را فقط به یک طرف بکشید تا ناخن ها نرم شوند. بهتر است به جای استفاده از سوهان سنباده ای از سوهان شیشه یا کریستالی استفاده کنید تا ناخن نرم شود.

مراقبتهای ضروری ناخن

سفیدی روی ناخن به چه دلیل است؟

کمبود ویتامین و مواد معدنی:

کمبود بعضی از ویتامین ها مثل کلسیم و روی باعث به وجود آمدن لکه سفید ناخن می شود. و زیبایی ناخن را کاهش می دهد.

عفونت های قارچی:

قارچی به نام اونیکومایکوزیس  روی انگشتان پا به وجود می آید که به صورت لکه های سفید روی ناخن نمایان می شود. این قارچ می تواند ریشه و کل سطح ناخن را بپوشاند.

آلرژی و حساسیت:

حساسیت به بعضی لاک های ناخن ، مواد کاشت و لاک پاکن ها می تواند باعث تشکیل لکه سفید به صورت خط یا نقطه روی ناخن شود.

زخم و آسیب ناخن ها:

آسیب یا زخم ناخن ها می تواند باعث ایجاد لکه سفید روی ناخن  شود. ممکن است بعضی زخم ها تا یک ماه مشخص نمی شود . که زخم و آسیب های ناخن شامل:

۱_برخورد ناخن با میز یا صندلی

۲_ماندن انگشت بین در

۳_ضربه سنگ یا چکش به ناخن

چگونه ناخن های زیبا و باکیفیت داشته باشیم؟

♦️استفاده نکردن از پاک کننده های حاوی استون:

استون باعث خشکی و شکنندگی سریع ناخن می شود. استون ماده ای است که برای هر ناخن و پوستی مناسب نیست، زیرا ماده شیمیایی به کار رفته در آن ناخن را از بین می برد.

♦️استفاده از ناخن مصنوعی به جای کاشت ناخن:

ماده ای که در کاشت ناخن استفاده استفاده می شود، حاوی متیل متاآکریلیت است که این ماده باعث حساسیت و آسیب به ناخن می شود. کاشت ناخن باعث می شود که فضای کمتری از ناخن پوشیده شود و آسیب کمتری به ناخن برسد.

♦️افزایش مصرف بیوتین:

مصرف بیوتین باعث افزایش ضخامت و کاهش شکستگی و آسیب به ناخن می شود. مصرف این ویتامین باعث زیبایی ناخن می شود و بهتر است حدود ۲/۵ میلی گرم در روز از این ویتامین که در مواد غذایی وجود دارد ، استفاده کنید.

ناخن مصنوعی

عوارض ژلیش ناخن چیست؟

ژل کردن ناخن برای خانم هایی که  ناخن های ضعیف و حساس دارند، ضرر است. برای انجام این کار، اول باید به پزشک مراجعه کرد. در ژلیش ناخن ، لایه ناخن باید بین ۴تا۵ لایه، با مواد ژل کاور شود و بعد داخل دستگاه استحکام پیدا کند. ژلیش باعث می شود به سطح پوست و ناخن هوا نرسد ودر دراز مدت باعث مشکلات پوستی می شود.

آیا روغن بادام شیرین برای ناخن مفید است؟

له، این روغن ناخن را در برابر عفونت های قارچی حفظ می کند و شکستگی و ترک خوردن ناخن را کاهش می دهدوباعث رشد سالم ناخن طبیعی می شود. بهتر است از این روغن در روز یک یا دوقطره روی ناخن ها بریزیدو آن را ماساژ دهید که در ادامه تاثیرات آن را مشاهده می کنید.

روغن آرگان برای ناخن
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *